Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Principalele rezultate

Documente

1. Viziune. Invatamantul superior din Romania in 2025

2. Cartea Alba. Pentru Calitate si Leadership in invatamantul superior din Romania in 2015
Document intermediar: Cartea Verde. Spre Calitate si Leadership in invatamantul superior din Romania in 2015

3. The FOR-UNI BLUEPRINT. A Blueprint for Organizing Foresight in Universities

Documentul a fost prezentat pe data de 1 octombrie 2010 in cadrul evenimentului Foresight in the University. Document disponibil doar in limba engleza.

4. Raport "Diferentierea institutiilor de invatamant superior din Romania"
5. The future state of Higher Education in Europe - Mini-scenarios for 2025.

Raportul elaborat de Institute for Prospective and Technological Studies, partener in proiect, aduce modalitati alternative de a considera viitorul invatamantului superior din Europa bazandu-se pe raspunsurile unor manageri universitari si cercetatori din toata Europa.
Document disponibil doar in limba engleza.

6. Analiza starii actuale. Provocari pentru sistemul de invatamant superior din Romania

Documentele au fost elaborate in cadrul a cinci paneluri de lucru. Mai jos se regasesc rezultatele obtinute pentru fiecare domeniu de interes: 

7. Raport de evaluare intermediară a implementării PNCDI II

Baza de date comuna a proiectelor finantate prin PNCDI II in perioada 2007-2009

 

Acest raport de evaluare fost realizat in perioada 01 iunie - 31 august 2009, de catre un grup de experti format din reprezentanti ai institutiilor responsabile de implementarea PNCDI II (2007-2013):

  • Cosmin HOLEAB (sociolog, UEFISCSU)
  • Adrian CURAJ (Director UEFISCSU)
  • Ionel ANDREI (Director General ANCS)
  • Geta RENDEC (Coordonator Program CAPACITATI)
  • Serban PANAITESCU (Director General CNMP)
  • Nicolae VASILIU (director AMCSIT)
  • Nicolae NAUM (Director management Programe CNMP)
  • Dan GROSU (matematician, UEFISCSU)
  • Marius NICOLAESCU (Coordonator IT UEFISCSU)
  • ADRIAN STOICA (Coordonator IT CNMP)
  • ION GUTA Dragos (Coordonator IT AMCSIT)
  • Corina STEFAN (sociolog, UEFISCSU)
  • Gabriel SIMION (Cercetator statistician, Ministerul Culturi, Cultelor si Patrimoniului National)

Raportul reprezinta o etapa intermediara de evaluare a implementarii PNCDI II si a fost realizat in urma unui efort sustinut al agentiilor publice de finantare pentru a construi baza de date comuna a proiectelor publice de Cercetare, Dezvoltare si Inovare. Mecanismul de constructie a bazei de date corespunde principiilor metodologice de monitorizare a PNCDI II si constituie o etapa premergatoare a acestui proces de monitorizare.

Caracteristicile bazei de date si conditiile tehnice de analiza:

Baza de date a fost construita in format *xls si *sav (SPSS) pentru procesare statistica.
Baza de date consolidata contine 467.162 campuri (3959 de proiecte cu cate 118 variabile) validate;
Realizarea unei serii de analize primare si multivariate propuse prin metodologia de studiu nu a fost posibila decat dupa prelucrarea bazei de date in sectiunile institutiilor aplicante si partenere in proiecte, astfel:

A. Fiecare dintre cele 3959 de institutii aplicante a fost evaluata punctual si:

• clasificata prin categoriile institutionale:

1. Universitate privata,
2. Universitate publica,
3. INCD,
4. ICD al Academiei Romane,
5. Alt ICD public,
6. ICD privat fara profit,
7. Societate comerciala,
8. ONG.

• s-a constitutit variabila "localitatea organizatiei aplicante", prin scanarea internetului in scopul identificarii coordonatelor. Din cele 3959 de valori lipsesc si sunt evidentiate, dupa cum am precizat mai sus, campurile pentru care nu au putut fi gasite informatii valide pe internet.

• asociat localitatilor organizatiilor aplicante, au fost identificate codurile administrative SIRUTA (conform INS) pentru procesarea in programul software de analiza spatiala.

Codarea institutiilor aplicante prin prisma acestor caracteristici a permis realizarea analizei de distributie a proiectelor pe tipuri de institutii, localitati si regiuni de dezvoltare.

In intervalul de timp alocat optimizarii bazei de date nu a fost posibila uniformizarea titlurilor institutiilor – o conditie pentru analize statistice descriptive precum "numarul de proiecte accesate de/ cu participarea institutiei ". Cauza acestei conditionari tehnice a interpretarii datelor este inconsistenta formularii titlurilor institutiilor; un exemplu relevant este titlul Universitatii "Politehnica" din Bucuresti care se gaseste in baza de date consolidata introdus in 89 de moduri diferite; diferentele provind atat din utilizarea diversificata a majusculelor, a semnelor de punctuatie, a abrevierilor etc, cat si din intrari de forma "Centrul de cercetare " – care la o cautare detaliata pe internet se dovedeste ca facand parte din UPB.

B. Institutiile partenere (in total 4288 - 1337 partener 1, 1193 partener 2, 950 partener 3, 507 partener 4, 224 partener 5, 77 partener 6) in proiecte au fost de asemenea evaluate si clasificate in acelasi sistem.

Codarea institutiilor partenere in acelasi sistem a permis realizarea de analiza atat a distributiei complexe a proiectelor pe tipuri de institutii, localitati si regiuni de dezvoltare, cat si a relatiilor institutionale si distributia geografica a acestora in cadrul proiectelor.

C. In scopul realizarii unei analize de convergenta a rezultatelor cercetarii din cadrul PNCDI II cu atingerea obiectivelor din Planurile Operationale Sectoriale pe Axele Prioritare ale acestora (in numar de 25):

• Au fost evaluate toate cele 3959 de titluri de proiectpentru e se stabili punctual convergenta cu fiecare dintre cele 25 de axe prioritare. A rezultat o sectiune a bazei de date care contine 98.975 de campuri (detalii cu privire la zonele de convergenta se gasesc in capitolul III).

D. Indicatorii de rezultat – acolo unde sunt disponibili – au fost uniformizati conform specificului unitar al acestora (unitati intregi, fractii sau ponderi/procente). S-a observat o inconsistenta problematica la nivelul raportarii acestor indicatori de catre responsabilii proiectelor; iata cateva probleme de calcul si raportare a indicatorilor de rezultat:

i. In cazul mobilitati intersectoriale (om-luna) si mobilitati internationale (om-luna): multe formulari incorecte: 1 cercetator 1 luna; 3 luni; 4/luna; 1-3; 3 om-luna Total 3857 lei; 70-0.03; 5 0 0 8 0; 3 depl; '4-2; 23/418 zile; 321.06/1.394; Gan Ana Maria-iunie 2008; 8 deplasari/12 luni; 40090; 1pers-140; 8-7; 0, 0, 39,63 etc. Au fost de asemenea raportate cifre mari, peste 10, chiar peste 100. S-a observat practica impartirii numarului de zile de deplasare la 365 sau alt total de zile (277, 294 etc) si au fost de asemenea observate erori de calcul: 10/45 = 0,1 in loc de 22,2%.

ii. In cazul investitii in infrastructura (%): exemple de formulari incorecte: 36000000%; 28500 RON (multe cazuri de sume in lei); Aparat de analiza termica diferentiala DSC-DTA-TG-Conductometru termic 300900 lei 19699,26 lei Sistem de achizitii date DT85 si cartela de memorie; INCDSB - 9000; ICECHIM-0,FACULTATEA BIOLOGIE – 44400 etc. S-a observat raportarea unei valori de 100% investitii in infrastructura in proiecte in care exista de altfel si alte cheltuieli (ex. mobilitati). S-a observat realizarea calculului pentru 1 an prin raportare la totalul pe proiect (2 sau 3 ani).

Platforme online

1. FORwiki

Platforma FORwiki este un proiect colaborativ care foloseste tehnologia wiki.
FORwiki a fost lansata oficial pe data de 15 aprilie, in cadrul workshopului Jointly Shaping and Launching the Foresight Wiki, coordonat de Dr. Philine Warnke.

2. ELPHI

Platforma ELPHI 2.0 a fost dezvoltata pentru consultarea ce a avut ca scop testarea consensului respondentilor privind impactul estimat al propunerilor de politici.
Aici puteti vizualiza tutorialul pentru completarea chestionarelor online.

3. Observatorul invatamantului superior din Romania

Observatorul invatamantului superior (OBIS) isi propune investigarea continua si aprofundata a politicilor educationale, cu incidenta asupra invatamantului superior. Lansarea oficiala a portalului a avut loc pe data de 17 octombrie 2011.

4. Calatori in viitor

"Călători in viitor" este un loc de întâlnire şi interacţiune pentru cei care doresc să-şi imagineze un viitor optimist pentru învăţământul superior din România.

5. Foresight Training - European Foresight Platform



.

Training si Mutual Learning Workshops

Training

Proiectul introduce o metodologie noua pentru organizatiile din sistemul de invatamantul superior din Romania si ca sa ne asiguram de succesul implementarii vrem sa avem si sprijinul persoanelor direct implicate.
Vezi lista completa a training-urilor.

Dialogurile de la Bucuresti (evenimente de tip Mutual Learning Workshop)

Dialogurile de la Bucureşti sunt concepute pe baza modelului "dialogurile lui David Bohm" (concept) privind fundamentele foresight-ului.
Vezi lista completa a evenimentelor.

 

Viziunea asupra Invatamantului Superior din Romania